Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

Medeni insan, Batılı zevklere sahip insandır! Bana zorla arya mı dinleteceksiniz?

ahmethakan bir süredir hürriyet gazetesinde yazıLar yazan ahmet hakan 5 mart 2009 tarihinde “Kısa Türkiye tarihi” isimLi yazısında şurada demişti ki:

ESKİDEN...

Arya dinleyen adam kutsanırdı. "Batı medeniyeti" mutlak kabul edilirdi. Batılı zevkler dayatılırdı. O kadar dayatılırdı ki. Klasik Türk Müziği dinlemek bile "kuşku" ile karşılanırdı. Anlayış şuydu: Medeni insan, Batılı zevklere sahip insandır. Sonuçta. Bu bir "tek tip insan" yaratma modeliydi. Ve yaratılmak istenen insan. "Batılı zevklere sahip" insandı.

1950'lerden itibaren.bu anlayışa karşı bir huruç hareketi söz konusu oldu. Batı medeniyetini mutlak kabul edenlere karşı "muhafazakár tepki" oluştu. Muhafazakárlar harekete geçtiler. "Benim kendime özgü zevklerim var" dediler. "Bana zorla arya mı dinleteceksiniz?" dediler. "Kendi öz kültürümüz" dediler. "Yabancılaşmış aydın sorunu"ndan söz ettiler. Yakındılar. İtiraz ettiler. '( ve yazının devamı ====> )

bu yazıya mümtaz idiL "16 mart 2009 tarihinde şuradaAhmet Hakan'ın Devam Eden Muhafazakârlığı” başLığıyLa karşı bir yazı yazmış. hani müzikLe iLgiLi oLduğu için payLaşayım dedim.

mumtaz Çok sesli sanat müziği dinlemek, Batılı zevklere özenmekle açıklanamaz. Ahmet Hakan’ın anlamadığı konu bu. Bilmediği bir konudan yola çıkarak, genel çıkarsamalara gitmeye çalışması da talihsizlikle açıklanabilir ancak.

Ahmet Hakan, 5 Mart tarihli köşe yazısına, pek de bilmediği anlaşılan bir olaya dayandırarak başlamış. Eskiden arya dinlemenin kutsandığından söz etmiş, Batılı zevklerin dayatıldığını, Klasik Türk Müziği dinleyenlere kuşkuyla bakıldığını belirterek, “Medeni insan, Batılı zevklere sahip insandır,” diye devam etmiş.

Ahmet Hakan’ın öncelikle bilmesi gereken şu: Bütün müzik enstrümanları, insan sesine yakın ses çıkardığı ölçüde kalıcıdır. Bu nedenle binlerce çalgı, tarihe gömülüp kalmıştır. Bu bir...

İkincisi, çok sesli müzik ile tek sesli müzik arasındaki farkı bilmek gerek. Klasik Türk Müziği de beğenilerek dinlenilir kuşkusuz, ama çok sesli müzik evrensel bir dildir ve tüm müzik türlerinin çok seslilik taşıması, zenginliği ile eşdeğerdir. Bu, yalnızca Batı Sanat Müziği’nde değil, dünyanın her köşesinde geçerli olan bir kuraldır. En çok Avrupa’da yaygın olması, müzik açısından bu ülkelerin daha ileride olduğu anlamına gelir. Bu öykünmek veya “medeni” görünmekten öte, gerekli bir çabadır.

Çok sesli sanat müziği dinlemek, Batılı zevklere özenmekle açıklanamaz. Ahmet Hakan’ın anlamadığı konu bu. Bilmediği bir konudan yola çıkarak, genel çıkarsamalara gitmeye çalışması da talihsizlikle açıklanabilir ancak.

Hegel, “ilkel kulak eşlikli müzikten hoşlanır,” derken, müziğin evrenselliğinden söz ediyor ve müzikteki “ezgi” faktörüne dikkat çekiyordu. 

Ahmet Hakan biraz daha kendini rahat hissetse, muhafazakâr tarafını biraz daha serbest bırakabilse, eminim opera ve baleye gitmenin de “Batılı özenti” olduğundan dem vuracaktı.

Eminim. Bu da tehlikeli bir yaklaşım. Kültürü bilmek ayrı şey, özümsemek ayrı.

Küçük bir hatırlatma: Pablo Picasso’nun “sürrealist” resimlerini görüp de, “Bunu ben sol elimle bile yaparım,” diye izleyen bazı “büyüklerimiz” gibi yanılgıya düşmek yerine, Picasso’nun bir de “Mavi Dönem”ine bakıp öyle konuşmak en iyisi gibi geliyor bana.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe , Zur

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği hazırlıyorum. Lisele

Biz Atatürk GençLeriyiz ( Söz + Nota + aLtyapı-eşLik )

Yıllar önce hazırladığım bu altyapı/eşliği nedense kendi bloğumda yayınlamamışım. Geç olsun güç olmasın. BİZ ATATÜRK GENÇLERİYİZ ( Muammer Sun ) Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Güneş bizimle doğar Yağmur bizimle yağar Bizimle coşar deniz Ateş bizimle yanar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz Aklımızla coşkumuzla Atamızın izindeyiz Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Fidan bizimle büyür Çiçek bizimle bizimle açar Bizimle sürer hayat Ulus bizimle yaşar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz A