Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

Okumak ve Dinlemek

Okuyacağınız kitabın seçimini yapmak, evleneceğiniz eşin seçimini yapmaktan da daha zordur. Eşi boşar etkisinden kurtulursunuz ancak bir insan ömrü boyunca en fazla yirmibin, hadi yirmibeşbin kitap okuyabilir. Fazlasına ömrü yetmez. Oysa dünyada değil yirmibin kitap, bundan çok daha fazla yazar vardır. Yazarı belli olmayan kitaplar artı..




Bu şu an dünyada, her tür ve konuda basılı en az birkaç milyon kitap olduğunu gösterir. Her geçen dakikanız kaçınılmaz sona doğru atılan küçük bir adımdır. Bu da kalan sürenin kısalması anlamına gelir.

Müzik dinlemeden, kitap, şiir okumadan, tiyatro, opera veya sinemaya gitmeden (ve benzeri faaliyetler) geçen her an'ımız yaşanmamış, uzaydaki bilinmeyen bir boşluk gibidir.

Düşünüyorum o halde varım, aforizması da sizi kurtarmaz. Okumayan, dinlemeyen,izlemeyen,eski deyimle istişare etmeyen biri düşünemez. Bu da onun yok olduğunu elbette göstermez. Var olma potansiyeline hazır biri olduğunu gösterir.
Çocuklukta seçilen kitaplar geleceğin oluşumunu haberdar eder. Kitapları, kesin sınırlarla 3 yaş, 5 yaş, 10 yaş için diye ayırmaktan daha büyük bir yanlış olamaz. Eğer çocuk bir kitabı okumaktan zevk alıyorsa, bu kitabın %10'unu anlaması bile yeterlidir. Burada vakit kaybı yoktur. Bilinmeyen on sayfa okumak, bilinen bin sayfayı okumaktan çok daha yararlıdır. Okul yıllarında ders kitaplarından başka birşey okuyamama mazereti gerçek bir tembellik örneğidir. Çünkü ders kitaplarını zaten büyük bir kesim okumaz. Sadece okur gibi yapar. Hele elinde telefon, kulağında kulaklık müzik dinleyerek kitap okumak tam bir felakettir.  

Okumak, yazmaktan, dinlemek, bestelemekten zordur. İki tane ciddi işi aynı anda yapmaya çalışmak hiçbirşey yapmak demektir. İkisinden de bir şey anlamak mümkün olmaz. On yaşında bir çocuk rahatlıkla Dostoyevsky ve muhadili kitapları okuyabilir ve anlar. O yaşta anladığı yeterlidir. Yirmi yaşında aynı kitabı tekrar okuma ihtiyacı hissedecek ve yepyeni bilgiler edinenecektir.

Kitap seçiminde bir bilene, (öğretmen gibi), tarafsız kaynaklara danışmak yeterlidir. Tek yöne değil, bütün yönlere bakan ve yorumlayan kitaplar seçilmelidir. Karşılaştırma ve gideceği yolu kılavuz değil, okuyucu seçmelidir. Bu kitabı okumayın, yoldan çıkarsınız diyen biri varsa, kesinlikle sizi yoldan çıkarmak isteyen asıl o'dur. 

Okumak ve anlamak için dahi olmak gerekmez. Çizgi roman bile okusanız, hiç okumamaktan iyidir. Ayrıca okumakla, okur gibi yapmayı birbirinden ayırt etmek gerekir. Japonlar hariç ve özellikle bizim ülkemizde, sokakta, otobüste, kalabalık yerlerde elinde kitap olan birilerini görürseniz, yüzde doksan hep aynı sayfayı okuduğunu, daha doğrusu okur gibi yaptığını bilmelisiniz. Hatta bunlar arasında aklı öylesine başka yerlerde olanlar vardır ki, kitabı ters tuttuklarını bile fark etmezler,

Müzik dinlemek ise, kitap okumaktan da zordur. Yürüyüp gider. Dalgınlığa gelmez. Bir nota bile kaçırmamalısınız. O nota diğerleriyle bir bütündür. sayfayı geri alıp dinleme imkanı yoktur. Tek çare en başa dönmektir. 


Müzik çalışma ve eğitiminde bu geçerli değildir. Kitap gibidir. Önce yazılır, bestelenir. Sonra baştan sona tekrar ele alınıp düzenlenir. En azından başlangıçta böyle olmalıdır. Yoksa, Bach, Beethoven, Mozart gibi bestecilerin besteledikleri eserleri başa dönüp kontrol ettikleri, acaba yanlış bir şey yaptım mı diye düşünmeleri ihtimal dışıdır. Bunu yaptıklarına dair filmler, biyografiler bulabilirsiniz. Ama aslında bu bestecilerin bazı eserlerini bir türlü bitiremeyerek yıllarca üzerinde çalışmaları, yanlışları ile ilgili değildir. Sadece şartlar ve ruh hallerinin değişimi onları kararsızlığa ve bir türlü sonuca varamayarak uzun uzun düşünmelerine yol açar.

Her gün basit olarak gördüğümüz, ve otomatik olarak tekrarladığımız okumak dinlemek aslında başlıbaşına bir sanattır. 

Hayatımıza yön verecek en önemli iki faktördür. Sadece bu ikisini önemsemek canımızı bile kurtarabilir. Çünkü öngörülerimiz güçlenecektir.

Kolay gelsin.

Lemi UĞUZ


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe , Zur

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği hazırlıyorum. Lisele

Biz Atatürk GençLeriyiz ( Söz + Nota + aLtyapı-eşLik )

Yıllar önce hazırladığım bu altyapı/eşliği nedense kendi bloğumda yayınlamamışım. Geç olsun güç olmasın. BİZ ATATÜRK GENÇLERİYİZ ( Muammer Sun ) Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Güneş bizimle doğar Yağmur bizimle yağar Bizimle coşar deniz Ateş bizimle yanar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz Aklımızla coşkumuzla Atamızın izindeyiz Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Fidan bizimle büyür Çiçek bizimle bizimle açar Bizimle sürer hayat Ulus bizimle yaşar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz A